آمادگی اطلاعاتی جامعه اسلامی

آمادگی اطلاعاتی جامعه اسلامی

آمادگی اطلاعاتی جامعه اسلامی

 

خداوند در قران کریم آیه71  سوره نساء می­فرماید:

 

« یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنوُا خُذوُا حِذرَکُم فَانفِروُا ثُباتٍ اَوِانفِروُا جَمیعاً»؛

 

« ای مؤمنان سلاح برگیرید و  دسته دسته یا به طور همگانی به سوی جبهه­ها بشتابید».

 

در تفسیر آیه فوق دو قول از مفسرین در معنای کلمه «حِذر» نقل شده است:

 

1- امر به اینکه اسلحه­هایتان را برداشته و عازم جبهه­ها شوید.

 

2- همواره بیدار و محتاط باشید تا غافلگیر نشوید.

 

تفسیر دوم آیه فوق رویکرد اطلاعاتی دارد و به مسلمانان دستور می­دهد که برای غافیگیر نشدن در مقابل توطئه و حمله دشمن باید هوشیار و بیدار بوده و جوانب احتیاط را رعایت نمایند. هوشیاری که در اینجا مورد تأکید است، هم در زمان جنگ و احتمال حمله دشمن مد نظر است و هم زمانی که خطر جنگ وجود ندارد و جامعه در آرامش قرار دارد. زیرا دشمنان هیچگاه دست از دشمنی و توطئه برعلیه مسلمانان برنداشته و در مقابل تهدیدی که اسلام برای منافع آنان دارد، کوتاه نمی­آیند و اگر در برهه­ای از زمان ظاهراً دست از توطئه و دشمنی می­کشند یا بخاطر ضعف در مقابل حکومت اسلامی است و یا به دنبال راه­های دیگری( مثل مصالحه با حکومت اسلامی) برای تأمین منافع خود هستند.

 

همچنین خداوند در آیه 60 سوره انفال می­فرماید:

 

«وَأَعِدُّوا لَهُم مَّااستَطَعتُم مِن قُوَّهٍ وَ مِن رِبَاطِ الخَیلِ تُرهِبوُنَ بِهِ عَدُوَّاللهِ و عَدُوَّکُم وَآخَرِینَ مِن دُونِهِم لاتَعلَمُونَهُمُ اَللهُ یَعلَمُهُم...»

 

«و شما(ای مؤمنان) برای مبارزه با آن کافران خود را مهیا کنید و تا آن حد که می­توانید آذوقه و تسلیحات و آلات جنگی و اسبان سواری زین کرده برای تهدید و تخویف دشمنان خدا و دشمنان خودتان فراهم سازید و نیز برای قوم دیگری که شما بر(دشمنی) آنان مطلع نیستید.(مراد منافقانند که ظاهراً مسلم و باطناً کافر محض­اند) و خدا بر آنها آگاه است...»

 

این آیه شریفه نیز برابر نظر مفسرین امر آموزش نظامی، شناختن و تهیه سلاح­های مختلف جنگی و نحوه کاربرد آنها و فراگیری علوم و فنون مورد نیاز برای استفاده از سلاح و ساخت آن را مورد تأکید قرار داده است و در قسمت دیگر آیه شریفه خداوند از دشمن مخفی که مسلمانان از وجود آن آگاه نیستند سخن به میان آورده و بر آماده بودن در مقابل این دشمن مخفی هم تأکید نموده است. برابر آنچه در قسمت اول و دوم آیه شریفه آمده برای آمادگی و حفظ برتری در مقابل دشمنان آشکار و مخفی به نحوی که باعث ایجاد ترس در دل دشمن شود. علاوه بر تجهیز نیروهای نظامی باید با استفاده از نیروهای ورزیده اطلاعاتی و گماردن جاسوس در بین نیروهای دشمن، توان نظامی و نقاط ضعف و قوت آنان را شناسایی کرد تا علاوه بر حفظ برتری نیروهای اسلام، آمادگی مقابله در مقابل حملات غافگیرانه دشمن وجود داشته باشد.  

 

در جای دیگری از قرآن کریم در آیه 102 سوره نساء خداوند با دستور «خُذوُا حِذرَکُم»  مسلمانان را بر حفظ آمادگی و هوشیاری در مقابل دشمنان و دور نکردن سلاح از خود در موقع اقامه نماز جماعت دستور داده است که نشان دهنده تأکید خداوند به پرهیز مسلمانان از غفلت از دشمن و رعایت احتیاطات لازم است. خداوند متعال در آیه فوق، سه بار مسلمانان را به مراعات حذر امر می­کند و حذر هم به صورت مطلق آمده است که شامل انواع حذر می شود. استاد علامه طباطبایی در تفسیر المیزان و شیخ محمد عبده در درس خود بنا به نقل المنار بیان کرده­اند:

 

«آیه اول در امر به حذر اختصاص به جنگ ندارد و همه در هر حال باید در مورد حفظ اسلام و حکومت اسلامی  و اجتماع مسلمین این وظیفه خطیر را انجام  دهند تا از طرف مخالفین داخلی یا دشمنان خارجی خطری متوجه آنان نشود».

 

با استفاد از آیات شریفه فوق و نظرات مفسرین، می­توان فهمید که آمادگی اطلاعاتی مسلمانان  برای حفظ حکومت اسلامی در مقابل دشمنان یک امر ضروری و حتمی است و این آمادگی باید در زمان جنگ و صلح وجود داشته باشد. چرا که هوشیاری اطلاعاتی و حفظ اطلاعات از دسترس عناصری نفوذی دشمن و کسب اطلاعات درباره وضعیت نیروهای دشمن، زمان نمی­شناسد و کار اطلاعاتی هیچگاه تعطیل بردار نیست و تجربه نشان داده است که حتی زمانی که دشمن به مسلمانان دست دوستی داده در پس پرده دنبال کسب اطلاعات مورد نیاز خود بوده است. تأکید خداوند برای حفظ آمادگی و هوشیاری، برای همیشه و در تمام لحظات بوده و هیچگونه غفلت، مسامحه و خوش­باروی در این زمینه پذیرفته نیست.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







برچسب‌ها: آمادگی اطلاعاتی جامعه اسلامی
[ یک شنبه 18 مرداد 1394 ] [ 10:6 ] [ عباسعلی مدبر ]
[ ]